W jakich celach sporządzana jest wycena nieruchomości?

W operacie szacunkowym określa się cel wyceny nieruchomości, dla którego opracowanie może być wykorzystywane. Cel powinien wynikać z zamówienia lub umowy o sporządzenie operatu szacunkowego. Celem wyceny jest określenie wartości nieruchomości na potrzeby ustalenia:

  • ceny kupna-sprzedaży,
  • aktualizacji opłat za użytkowanie wieczyste,
  • zabezpieczenia wierzytelności banków,
  • wielkości opłaty skarbowej (podatek od spadków i darowizn lub od czynności cywilno-prawnych),
  • ceny sprzedaży nieruchomości użytkownikowi wieczystemu,
  • i inne.
  • wysokości ubezpieczenia,
  • opłaty adiacenckiej,
  • renty planistycznej,

Oferujemy wykonanie wyceny nieruchomości:

  • wycena mieszkania,
  • wycena domu,
  • wycena domu w budowie,
  • wycena działki budowlanej lub rolnej,
  • wycena lokalu użytkowego,
  • wycena nieruchomości komercyjnej.

Wycena mieszkania – sporządzenie operatu szacunkowego mieszkania przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego. Opracowanie sporządzane jest na podstawie dokumentów, standardów, najlepszej wiedzy rzeczoznawcy oraz obowiązkowych podczas wyceny mieszkania – oględzin. Otrzymany od rzeczoznawcy dokument może posłużyć w celu ustalenia ceny kupna/sprzedaży nieruchomości, jako potwierdzenie jej wartości dla banku lub w celach skarbowo-podatkowych.

Dokumenty niezbędne do wyceny mieszkania

W zależności od celu wyceny Rzeczoznawca może poprosić o dodatkowe dokumenty niezbędne do sporządzenia operatu szacunkowego.

Wycena mieszkania z rynku pierwotnego

Zakup lub sprzedaż mieszkania własnościowego

  • przedwstępna umowa kupna-sprzedaży zawarta z deweloperem lub spółdzielnią,
  • dokumentacja techniczna: rzut lokalu, opis standardu wykonania budynku,
  • prospekt informacyjny (do uzyskania od dewelopera),
  • pozwolenie na budowę lub pozwolenie na użytkowanie,
  • aktualny odpis z księgi wieczystej/numer księgi wieczystej działek, na których realizowana jest inwestycja,
  • wypis z rejestru gruntów,
  • wyrys z mapy ewidencyjnej,
  • kosztorys robót wykończeniowych.

Wycena mieszkania z rynku wtórnego

Zakup lub sprzedaż mieszkania własnościowego

  • aktualny odpis księgi wieczystej/numer księgi wieczystej,
  • akt notarialny lub umowa przedwstępna kupna-sprzedaży.

Wycena mieszkania spółdzielczego

Zakup lub sprzedaż mieszkania spółdzielczego

  • aktualny odpis księgi wieczystej/numer księgi wieczystej lokalu,
  • aktualny odpis księgi wieczystej/numer księgi wieczystej gruntu (jeśli brak księgi wieczystej dla lokalu),
  • akt notarialny lub umowa przedwstępna kupna-sprzedaży,
  • zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej (zawierające informacje komu przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, powierzchnia użytkowa lokalu, położenie lokalu na piętrze).

Wycena domu – sporządzenie operatu szacunkowego domu jednorodzinnego lub wielorodzinnego przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego. Opracowanie sporządzane jest na podstawie najlepszej wiedzy rzeczoznawcy, dokumentów, standardów oraz obowiązkowych podczas wyceny domu – oględzin nieruchomości. Otrzymany od rzeczoznawcy dokument może posłużyć w celu ustalenia ceny kupna/sprzedaży, jako potwierdzenie jej wartości dla banku lub w celach skarbowo-podatkowych.

Dokumenty niezbędne do wyceny domu

W zależności od celu wyceny Rzeczoznawca może poprosić o dodatkowe dokumenty niezbędne do sporządzenia operatu szacunkowego.

Wycena domu z rynku pierwotnego

Zakup lub sprzedaż domu od dewelopera

  • przedwstępna umowa kupna-sprzedaży zawarta z deweloperem lub spółdzielnią,
  • dokumentacja techniczna budynku wraz z rzutami kondygnacji, parametrami technicznymi, opisem standardu wykonania budynku,
  • prospekt informacyjny (do uzyskania od dewelopera),
  • decyzja o pozwoleniu na budowę,
  • aktualny odpis z księgi wieczystej/numer księgi wieczystej działek, na których realizowana jest inwestycja,
  • wypis z rejestru gruntów,
  • wyrys z mapy ewidencyjnej,
  • wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy.

Wycena domu z rynku wtórnego

Zakup lub sprzedaż domu

  • aktualny odpis księgi wieczystej/numer księgi wieczystej,
  • akt notarialny lub umowa przedwstępna kupna-sprzedaży,
  • wypis z rejestru gruntów,
  • wyrys z mapy ewidencyjnej,
  • wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy,
  • decyzja o pozwoleniu na budowę,
  • decyzja o pozwolenie na użytkowanie lub zgłoszenie budynku do użytkowania,
  • projekt budowlany wraz z parametrami technicznymi budynku.

Wycena domu w budowie – sporządzenie operatu szacunkowego domu w budowie przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego. Opracowanie sporządzane jest na podstawie dokumentów, standardów, najlepszej wiedzy rzeczoznawcy oraz obowiązkowych podczas wyceny domu w budowie – oględzin. Otrzymany od rzeczoznawcy dokument potrzebny jest jako potwierdzenie wartości nieruchomości dla banku lub w celach skarbowo-podatkowych.

Dokumenty niezbędne do wyceny domu w budowie

W zależności od celu wyceny Rzeczoznawca może poprosić o dodatkowe dokumenty niezbędne do sporządzenia operatu szacunkowego.

Wycena domu w budowie

Nieruchomość gruntowa z trwającą lub planowaną budową.

  • aktualny odpis księgi wieczystej/numer księgi wieczystej,
  • akt notarialny lub umowa przedwstępna kupna-sprzedaży,
  • wypis z rejestru gruntów,
  • wyrys z mapy ewidencyjnej,
  • wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy,
  • decyzja o pozwoleniu na budowę,
  • projekt budowlany wraz z parametrami technicznymi budynku,
  • kosztorys budowlany.

Wycena działki budowlanej lub rolnej

Wycena działki niezabudowanej – sporządzenie operatu szacunkowego nieruchomości gruntowej niezabudowanej przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego. Opracowanie sporządzane jest na podstawie dokumentów, standardów, najlepszej wiedzy rzeczoznawcy oraz obowiązkowych podczas wyceny gruntu – oględzin. Otrzymany od rzeczoznawcy dokument może posłużyć w celu ustalenia ceny kupna/sprzedaży nieruchomości, jako potwierdzenie jej wartości dla banku lub w celach skarbowo-podatkowych.

Dokumenty niezbędne do wyceny nieruchomości gruntowej niezabudowanej

W zależności od celu wyceny Rzeczoznawca może poprosić o dodatkowe dokumenty niezbędne do sporządzenia operatu szacunkowego.

Wycena działki

Nieruchomość gruntowa niezabudowana

  • aktualny odpis księgi wieczystej/numer księgi wieczystej,
  • akt notarialny lub umowa przedwstępna kupna-sprzedaży,
  • wypis z rejestru gruntów,
  • wyrys z mapy ewidencyjnej,
  • wyrys z mapy zasadniczej,
  • wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy.

Wycena lokalu użytkowego

Wycena lokalu użytkowego – sporządzenie operatu szacunkowego lokalu użytkowego (handlowego/usługowego/biurowego) przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego. Opracowanie sporządzane jest na podstawie dokumentów, standardów, najlepszej wiedzy rzeczoznawcy oraz obowiązkowych podczas procesu wyceny – oględzin. Otrzymany od rzeczoznawcy dokument może posłużyć w celu ustalenia ceny kupna/sprzedaży nieruchomości, jako potwierdzenie jej wartości dla banku lub w celach skarbowo-podatkowych.

Dokumenty niezbędne do wyceny lokalu użytkowego

W zależności od celu wyceny Rzeczoznawca może poprosić o dodatkowe dokumenty niezbędne do sporządzenia operatu szacunkowego.

Lokal użytkowy z rynku pierwotnego

Zakup lub sprzedaż lokalu od dewelopera

  • przedwstępna umowa kupna-sprzedaży zawarta z deweloperem lub spółdzielnią,
  • dokumentacja techniczna: rzut lokalu, opis standardu wykonania budynku,
  • prospekt informacyjny (do uzyskania od dewelopera),
  • pozwolenie na budowę,
  • aktualny odpis z księgi wieczystej/numer księgi wieczystej działek, na których realizowana jest inwestycja,
  • wypis z rejestru gruntów,
  • wyrys z mapy ewidencyjnej.

Lokal użytkowy z rynku wtórnego

Zakup lub sprzedaż lokalu

  • aktualny odpis księgi wieczystej/numer księgi wieczystej,
  • akt notarialny lub umowa przedwstępna kupna-sprzedaży.

Wycena nieruchomości komercyjnej

Wycena nieruchomości komercyjnej – sporządzenie operatu szacunkowego budynku biurowego, hotelu, stacji benzynowej, budynku usługowego, hal przemysłowych lub magazynowych przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego. Opracowanie sporządzane jest na podstawie dokumentów, standardów, najlepszej wiedzy rzeczoznawcy oraz obowiązkowych podczas wyceny nieruchomości komercyjnej – oględzin. Otrzymany od rzeczoznawcy dokument może posłużyć w celu ustalenia ceny kupna/sprzedaży nieruchomości, jako potwierdzenie jej wartości dla banku lub w celach skarbowo-podatkowych.

Dokumenty niezbędne do wyceny nieruchomości komercyjnej

W zależności od celu wyceny Rzeczoznawca może poprosić o dodatkowe dokumenty niezbędne do sporządzenia operatu szacunkowego.

Wycena nieruchomości komercyjnej

Budynki biurowe, usługowe, produkcyjne, magazynowe, hotele, stacje benzynowe itp.

  • aktualny odpis księgi wieczystej/numer księgi wieczystej,
  • wypis z rejestru gruntów,
  • wyrys z mapy ewidencyjnej,
  • wyrys z mapy zasadniczej,
  • wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy,
  • dokumentacja techniczna budynku wraz z parametrami powierzchniowymi, rzutami kondygnacji,
  • inne dokumenty wskazane przez rzeczoznawcę majątkowego.